V době distanční výuky prudce stoupla popularita služby Microsoft Forms pro ověřování znalostí. Nebudu nyní ukazovat jak vytvářet testy a jak testy rozšiřovat žákům. Pokud nevíte jak Forms využívat doporučuji příručky, které jsou k dispozici na adrese: aka.ms/prirucky. Stejně tak doporučuji velkou databázi písemek, které vytvořili učitelé ze škol napříč českou republikou. Šablony písemek Microsoft Forms – Microsoft pro školství (skolstvi.ms)
Věc kterou bych vám chtěl ukázat je služba Take a Test (Účet pro testování). O jakou jde funkci? Tak prvně je potřeba připomenout, že nejde o žádnou převratnou novinku, ale o funkcionalitu, která je ve Windows od aktualizace 1609. Počítač v tomto režimu má následující omezení:
- Uživatel vidí pouze test a nic jiného
- Je deaktivovaná schránka systému
- Nelze se přepnout na jinou webovou stránku
- Nelze spustit jinou aplikaci
- Uživatel nemůže sdílet, tisknout nebo nahrávat obrazovku, pokud to nepovolí učitel nebo administrátor
- Uživatel nemůže měnit nastavení, připojovat další displeje atd.
- Cortana je deaktivovaná
Nastavení Take a Test pro jeden počítač
Nastavit Take a Test je možné dvěma způsoby.
Nastavení speciálního testovacího účtu
Na počítači můžeme zřídit speciální testovací účet, který po přihlášení nám spustí konkrétní testovací stránku.
Otevřeme Nastavení – Účty – Přistup do práce nebo do školy a zvolíme související nastavení Vytvořit účet pro testování
Na následující stránce přidáme účet pro testování. Je potřeba zvolit místní účet, který jsme si předem připravili. Zadat webovou adresu pro test. Může jít o adresu kvízu z MS Forms, OneNote sešit, nebo o jakoukoliv webovou stránku. V části Nastavení testování máme možnost vyžadovat tisk (povolení tisku, je potřeba mít na zvoleném účtu přidanou tiskárnu), Povolit monitorování obrazovky, případně povolení našeptávání.
Pokud se následně přihlásíte k danému účtu, automaticky se vám spustí zadaný odkaz a systém bude omezený jen na tuto stránku dokud nestisknete CTRL+ALT+DEL.
Nastavení pomocí upraveného odkazu
V prvním případě jsme vytvořili speciální testovací účet, ale co když chceme testovat a účet nemáme vytvořený?
Stačí nám upravit požadovaný odkaz na test. Odkaz je potřeba upravit do následujícího formátu:
ms-edu-secureassessment:<URL>#enforceLockdown
případně s dalšími parametry na konci odkazu:
&enableTextSuggestions – Povolit návrhy
&requirePrinting – Povolit tisk
&enableScreenCapture – Povolit monitorování obrazovky
Hotový upravený odkaz, můžete zpřístupnit žákům třeba v Teams. Ale protože není jednoduché si příkazy zapamatovat, tak si stačí zapamatovat odkaz: aka.ms/testovani a na této stránce si odkaz nechat vygenerovat.
Nastavení pro více počítačů
Jak, ale postupovat v případě, že potřebujete test spustit na více počítačích a současně uživatelé nemají účet k počítačům. I zde je řešení. Můžeme použít Microsoft Endpoint Manager, případně Intune for Education. Obě tyto cloudové technologie umožňují nastavení profilu zkuste test.
Intune for Education
Tato zjednodušená verze obsahuje nastavení ihned v základní nabídce pro konfiguraci dané skupiny. Přeci jen je určena pro školství, tak proč nastavení hledat. Pokud tedy zvolíme požadovanou skupinu Nastavení – Nastavení zařízení s Windows – Profily Zkuste si test – Přidat nový profil.
V Profilu nastavíme jen název profilu, název účtu (např. Host) a URL adresa. Potom nám stačí jen profil vytvořit a přiřadit skupině.
Microsoft Endpoint Manager
V Microsoft Endpoint Manageru najdeme nastavení v konfiguračním profilu s názvem Secure Assessment (Education). Nastavení je totožné s nastavením v Intune for Education. Více možností najdete pod nabídkou typ účtu. Lze použít AzureAD účet, lokální AD účet, místní účet případně místní účet hosta. Účet musí být zapsán ve formátu uzivatelskejmeno@tenant.com, doména\uživatelskéJméno, Názevpočítače\uživatelskéJméno.